Vergoedingen

Fysiotherapie en Ergotherapie vergoeding
Om het aantal behandelingen dat u vergoed krijgt via uw (aanvullende) verzekering te bekijken kunt u de site van Independer raadplegen of uw polisvoorwaarden. Daarnaast op de site van Zorgvergoedingen.com met alle informatie over de vergoedingen voor fysiotherapie en ergotherapie.

Vergoeding vanuit de basisverzekering

Voor de wetgeving omtrent de vergoedingen uit de basisverzekering kunt u kijken op de site van de rijksoverheid.

Fysiotherapievergoeding voor chronisch zieken

Vanuit de basisverzekering wordt voor een beperkte groep aandoeningen de fysiotherpie onbeperkt vergoed vanaf de 21e behandeling. U moet zich alleen verzekeren voor de eerste 20 behandelingen. Kijk op de site van de rijksoverheid voor de lijst met chronische aandoeningen die in aanmerking komen voor chronische vergoedingen. Kinderen tot 17 jaar met een aandoening die voorkomt op de
lijst met chronische aandoeningen krijgen alle behandelingen vergoed. Raadpleeg uw polisvoorwaarden.

Vergoeding fysiotherapie jongeren tot 18 jaar

Jongeren tot 18 jaar krijgen de eerste 9 behandelingen voor fysiotherapie en oefentherapie vergoed. Hebben deze behandelingen niet het gewenste resultaat? Dan vergoedt de zorgverzekeraar eventueel meer behandelingen (maximaal 9).

Jongeren met een chronische aandoening kunnen alle behandelingen voor fysiotherapie en oefentherapie vergoed krijgen. De aandoening moet op de lijst met chronische aandoeningen staan. Bij kinderen zal het hier veelal gaan om motorische retardatie of een ontwikkelingsstoornis van het zenuwstelsel.

De overige vergoeding is afhankelijk van uw verzekeringspakket. Kijkt u goed uw polis na. Let op: behandelingen die u elders heeft genoten tellen ook mee.

Vergoedingen Ergotherapie
Ergotherapie is opgenomen in het basispakket van alle ziektekostenverzekeringen. Iedereen heeft recht op 10 uur ergotherapie per kalenderjaar. Sommige verzekeraars vergoeden meer in de aanvullende verzekering. Informeer ernaar bij uw zorgverzekeraar.

Directe toegang ergotherapie
U kunt altijd direct een afspraak maken met een ergotherapeut. U hoeft daarvoor niet eerst langs de huisarts. Dat mag wel, maar sinds 1 januari 2012 is een verwijsbrief niet meer nodig (tenzij uw verzekeraar dat anders omschrijft in zijn polisvoorwaarden).

Indien u fysiotherapie of ergotherapie zelf moet betalen vindt u de tarieven in ons overzicht.