Voor wie is ergotherapie?
De ergotherapeut adviseert en traint mensen die moeilijkheden hebben met het uitvoeren van dagelijkse activiteiten. De leeftijd van cliënten loopt erg uiteen. Ergotherapeuten begeleiden zowel kinderen, volwassenen als ouderen. Zij zijn werkzaam in onder andere ziekenhuizen, verpleeghuizen, revalidatiecentra, instellingen, scholen, vanuit een eerstelijns praktijk of bij de gemeente.

Kinderen
Ergotherapie wordt ingezet bij kinderen die problemen ervaren bij de dagelijkse activiteiten thuis, op school en tijdens het spelen/werken. Ergotherapeuten zijn deskundig in het analyseren van deze problemen en in het vinden van oplossingen samen met het kind en zijn omgeving. Het doel van deze ergotherapiebehandeling is dat het kind zijn dagelijkse activiteiten zo goed en zelfstandig mogelijk kan uitvoeren.

Volwassenen met arbeids en gezonheidsklachten
Ergotherapeuten ondersteunen mensen bij problemen met betrekking tot arbeid, gezondheid en re-integratie in leven en werk.  Het doel van deze begeleiding is dat cliënten weer kunnen doen wat voor hen belangrijk is. Ergotherapeuten helpen bij het nemen van regie, het vergroten van veerkracht en helpen bij het wegnemen van beperkingen.

Ouderen met dementie
Dementie veroorzaakt problemen in het geheugen, gedrag, verlies van initiatief, verlies van onafhankelijk functioneren in dagelijkse activiteiten en deelname aan sociale activiteiten. Deze problemen zorgen voor vermindering van kwaliteit van leven. EDOMAH geschoolde ergotherapeuten kunnen helpen bij deze moeilijkheden in het dagelijks leven. Hieruit blijkt dat er nog heel veel mogelijk is om de vaardigheden van de cliënt en die van de mantelzorger bij het uitvoeren van dagelijkse, betekenisvolle en (zelf)zorg activiteiten te vergroten en de onderlinge relatie te verbeteren. Hierdoor kunnen mensen met dementie langer prettig thuis blijven wonen en de mantelzorger minder zal belasten.

Ergotherapie kan worden ingezet bij:

• Dementie
  • Niet aangeboren hersenletsel
  • Chronisch vermoeidheidssyndroom
  • Chronische pijn
  • Spierziekten
  • Neurologische aandoeningen
  • Handletsels
  • Reuma
  • Verstandelijke beperking
  • Psychiatrische aandoeningen
  • Ouderdomsklachten