Kinderen

Egotherapie wordt ingezet bij kinderen die problemen ervaren bij de dagelijkse activiteiten thuis, op school en tijdens het spelen/werken. Ergotherapeuten zijn deskundig in het analyseren van deze problemen en in het vinden van oplossingen samen met het kind en zijn omgeving.

Het doel van deze ergotherapiebehandeling is dat het kind zijn dagelijkse activiteiten zo goed en zelfstandig mogelijk kan uitvoeren. 

Bij welke problemen kunt u een ergotherapeut inschakelen?

ADL (activiteiten van het dagelijks leven)

  • Problemen met aan- en uitkleden, veters strikken, knopen en ritsen open en dichtmaken
  • Problemen met wassen, haren kammen, tanden poetsen
  • Moeite met gebruiken van bestek, eten/drinken
  • Moeilijkheden met het (leren) fietsen of andere manieren van verplaatsen
  • Niet goed kunnen zitten of moeilijk stil zitten
  • Extra tijd nodig om een taak uit te voeren

Vaardigheden voor op school

  • Schrijfproblemen: slordig schrijven, letters en/of cijfers omkeren, ontwikkeling van de voorkeurshand, pijn bij het schrijven
  • Moeite met knippen, plakken, scheuren, vouwen, tekenen
  • Problemen met plannen, niet weten hoe een taak aan te pakken
  • Concentratie en aandachtsproblemen
  • Problemen met zelfstandig uitvoeren van taken
  • Niet goed kunnen zitten en zich kunnen verplaatsen binnen de school of thuis
  • Moeite met werken aan de computer

Spelen

  • Probemen tijdens het samenspelen
  • Problemen bij het zelfstandig spelen
  • Problemen met het hanteren van spel

Gedrag in samenhang met zintuiglijke prikkelverwerking

  • Bewegingsonrust bij het werken aan tafel op school of eten aan tafel
  • Boosheid en/of emotioneel na een schooldag
  • Moeite met inslapen en doorslapen

Welke kinderen kunnen terecht bij de ergotherapeut?

Kinderen met de leeftijd vanaf ongeveer 0 tot 18 jaar

Kinderen met een diagnose zoals cerebrale parese, jeugdreuma, niet aangeboren hersenletsel, spieraandoeningen, DCD, vermoeidhedsproblemen, AD(H)D, autisme stoornissen zoals PDD-NOSKinderen zonder een duidelijke diagnose, maar waarbij de ontwikkelingen of het gedrag vragen oproept.

Werkwijze ergotherapeut

De ergotherapeut kijkt samen met het kind, de ouders en betrokkenen zoals de leerkracht, naar de problemen en oorzaken hiervan

De ergotherapeut kijkt naar de mogelijkheden en de beperkingen van het kind en zijn omgeving en er wordt in samenwerking met de omgeving gezocht naar oplossingen. De mogelijkheden van het kind en zijn omgeving staan hierin centraal.

Met ergotherapie kunnen vaardigheden anders, opnieuw of nieuw worden aangeleerd of verbeterd. Bij het oefenen staat het motiveren en plezier voorop. Ouders en betrokkenen kunnen advies en voorlichting krijgen over de omgang en begeleiding van het kind.

Indien nodig kunnen hulpmiddelen of aanpassingen worden ingezet en kan de ergotherapeut ondersteuning bieden bij de aanvraag hiervan.

Hoe verloopt het ergotherapietraject op (school)?

  1. Ouders doen een aanmelding voor ergotherapie. Dit kan telefonisch of per mail.
  2. In overleg met de ergotherapeut vragen ouders een verwijzing bij hun (huis)arts of geven toestemming voor een screeningsgesprek Directe Toegankelijkheid Ergotherapie (DTE).
  3. Er volgt een intakegesprek thuis of op de praktijk.
  4. Er wordt ergotherapeutisch onderzoek gedaan (testen, observaties, vragenlijsten, contact met school).
  5. Het ergotherapieplan wordt vastgesteld.
  6. De behandeling en begeleiding volgt op de praktijk, thuis of op school.
  7. Het traject wordt beëindigd met een evaluatiegesprek.
  8. Tijdens het traject worden onderzoek, behandelplan, vorderingen en het eindresultaat schriftelijk vastgelegd.
  9. Er vindt regelmatig overleg plaats met alle betrokkenen zoals: de ouders, de leerkracht,
    de internbegeleider ea.
© 2013 - 2024 Hennekes HealthCare | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel