Fysiotherapie bij Claudicatio intermittens

Etalagebenen

Etalagebenen is de volksterm voor symptomatisch perifeer arterieel vaatlijden, ofwel claudicatio intermittens. Hierbij voeren de slagaders in uw benen te weinig zuurstof aan voor de spieren die u gebruikt bij het lopen. Dit komt omdat deze slagaderen vernauwd zijn. Een vernauwing ontstaat door slagaderverkalking.

Om wat voor klachten gaat het?
Pijn bij lopen is de belangrijkste klacht bij een vernauwing van de beenslagaders. Na een eindje lopen krijgt u last van een krampachtige pijn in een been. Verder lopen lijkt niet meer mogelijk. Mensen met etalagebenen kunnen vaak maar kleine stukjes lopen. Na een paar minuten rust gaat het over. De pijn zit meestal in de kuit, maar kan ook voorkomen in de bovenbenen of de bilspieren. Dit is afhankelijk van de plaats van de vernauwing. Wanneer u onder behandeling bent bij een vaatchirurg, kan het zijn dat hij/ zij u doorverwijst naar een fysiotherapeut. De fysiotherapeut van fysiotherapie Hennekes is aangesloten bij het Chronisch zorgnet. Hij kan en mag patienten behandelen met Claudicatio intermittens klachten. Wanneer je een verwijzing hebt van de speciaist krijgt u 37 behandelingen vanuit de Basis verzekering.

De therapie bestaat voornamelijk uit looptraining en spierversterkende oefeningen. Ook wordt er aandacht besteed aan leefstijl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Hennekes Health Care

Fysiotherapeut Gijsbert Kastelein 0182-554704